måndag 22 oktober 2012

En bit av himlen

När vi var på kalas igår hade min gudmor överträffat sig själv (igen). Hon bjöd på JORDENS godaste Nutellaglasstårta och jag lovar det var något av det godaste jag har ätit. Inte nyttig ett dugg förutom för humöret då kanske!
 
 

 
Nutellaglasstårta
 
1 påse maräng
400 gram nutella
5 dl vispgrädde
3 ägg
2 msk socker
 
Plasta in en form med avtagbar kant och ställ maränger över hela botten. Bred ut en tredjedel av nutellan i ett tunt, runt lager på ett bakplåtspapper och ställ in i frysen.
 
Skål 1: Vispa ihop 3 st ägg-gulor med 1 msk socker
Skål 2: Vispa 3 st ägg-vitor och 1 msk socker hårt.
Skål 3: Vispa 5 dl vispgrädde.
 
Blanda ihop skål 1 och 3. Vänd försiktigt ner skål 2.
 
Värm resterande nutella lätt i micron och blanda även ner denna. Häll hälften av smeten över marängerna i formen. ta ut nutellan ur fysen, bryt i bitar och lägg ett lager ovanpå smeten. lägg på lite maränger. Häll på resten av smeten. Tryck i resterande maränger så att toppen sticker upp. Ställ in i frysen i minst 4 timmar och ta fram ca 20 min innan servering. Garnera med valfritt pynt!
 
/Matilda

5 kommentarer:

  1. LÅter delicious! Min Nutellakille fyller år nästa vecka..... :) så tack!
    Ha det gott!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  2. Jodu, den ser allt galet god ut! Kram

    SvaraRadera
  3. åååh! men hallå, den bara skriker ju efter mig!
    jag älskar nutella och den ska testas o njutas av om några dagar! :D

    SvaraRadera
  4. Oh, såg väldans smarrigt ut! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  5. Hur många bitar räcker den till? Kan tänka mig att den är tämligen mäktig...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...